De oppositie in de Tweede Kamer is niet blij dat de staat geld uit het infrafonds gebruikt om verliezen bij de NS op te vangen.
In de Tweede Kamer is veel kritiek op het besluit van minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) om een deel van de financiële tegenslag door het uitvallen van de hogesnelheidstrein Fyra vanuit de staatskas op te vangen.
VVD-Kamerlid Betty de Boer vroeg zich af waarom deze keuze is gemaakt. CDA, D66, PVV en SP spraken zich ronduit tegen deze keuze uit.
Door het debacle met de Fyra loopt de Staat 119 miljoen euro aan dividend van de NS mis. Dat geld wordt uit het Infrafonds gehaald. Dat fonds wordt gebruikt voor de de aanleg van wegen, spoor- en waterverbindingen. Volgens CDA-Kamerlid Sander de Rouwe wordt dat fonds helemaal uitgekleed. Hij vindt dat het kabinet de automobilist laat bloeden voor de fouten van de NS.
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven sloot zich daarbij aan. ,,De NS heeft zelf gekozen voor de Fyra en moet nu ook zelf de broek ophouden.” En Harm Beertema van de PVV: ,,Mijn fractie vreest het ergste. Gaan VVD en PvdA niet samen optrekken om automobilist nog verder uit te kleden?” De Boer stelde nog dat het in het bedrijfsleven normaal is om bij dit soort tegenslagen te gaan saneren.
De Kamer wil verder dat Mansveld en de NS nog eens goed gaan kijken naar de aansluiting van steden als Venlo en Dordrecht. De ChristenUnie stelde voor om reistijd te winnen door Breda uit de verbinding te halen en daarvoor een losse intercity in te zetten. SP-Kamerlid Farshad Bashir wil verder wil verder dat Mansveld snel met de NS gaat kijken hoe de Beneluxtrein minder lang kan doen over de reis tussen Amsterdam en Brussel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl